Bazele profesiei de mecanic auto

Numărul de mașini pe drumurile orașului crește exponențial în fiecare an. Potrivit analiștilor, flota auto globală este formată din 1,2 miliarde de vehicule, iar până în 2035 această cifră va ajunge la 2 miliarde. Impresionant, nu-i așa? Pentru comparație: în 2009, numărul total de mașini înmatriculate era de 980 de milioane. O astfel de creștere rapidă este asociată cu dezvoltarea rapidă a industriei ingineriei.

Mecanica auto este indispensabilă în timpul nostru dinamic. Această profesie a apărut în secolul al XIX-lea, când vehiculele autopropulsate au văzut pentru prima dată lumina zilei. Construcțiile au eșuat adesea și a fost nevoie de specialiști care să le poată repara. Pe măsură ce complexitatea creștea, specialitatea a devenit mai îngustă. Acum, această nișă este considerată a fi foarte plătită și solicitată.

Ne descurcăm în terminologie

Care este diferența dintre un mecanic și un mecanic auto? Termenul „mecanic” înseamnă un specialist care știe să aranjeze și să repare mecanismele interne nu numai ale unui vehicul, ci și ale altor echipamente tehnice. Un mecanic auto are un set similar de abilități și, în plus, se ocupă cu diagnosticarea și depanarea vehiculelor computerizate moderne.

Sunt bine versați în piesele auto, cum funcționează tehnologia și folosesc adesea software de diagnosticare sau alte instrumente. După diagnostic, meșterul poate denumi cu exactitate cauza problemei mașinii și apoi procedează la remedierea acesteia. Pe lângă reparațiile cosmetice minore și depanarea, mecanicii auto restaurează vehiculele distruse. Dacă aveți nevoie de un specialist în selecția mașinii atunci când cumpărați o mașină, un mecanic auto va face față perfect acestei funcții.

Unde studiem?

În această muncă, trebuie să fii puternic și rezistent din punct de vedere fizic, astfel încât sexul frumos nu poate fi găsit în spațiile deschise ale atelierelor auto. O singură experiență de reparare a mașinilor nu va fi suficientă pentru angajare. Această activitate necesită educație specială de profil, unde viitorul specialist va fi învățat toate trucurile întreținerii auto: repararea, înlocuirea filtrelor, componentelor, reglarea și înlocuirea roților și a altor mecanisme și piese necesare.

Dacă doriți să deveniți absolvent, atunci ar trebui să vă gândiți să intrați într-o facultate sau o universitate pe baza rezultatelor promovării examenelor. După absolvire, absolventul, pe lângă diplomă, va primi o educație cu profil larg. Pe viitor va fi mai solicitat pe piața muncii decât un autodidact.

Pentru cei cărora le place să se adâncească în mașini, așa-zișii autodidacți, cursurile care durează doar o lună pot fi potrivite. Partea teoretică durează 1-1,5 săptămâni. Restul timpului este dedicat practicării.

După finalizarea pregătirii, un tânăr mecanic poate încerca să-și pună cunoștințele în practică. Această perioadă durează 2-3 luni. Cea mai potrivită opțiune este să mergi la muncă ca asistent al unui maestru experimentat pentru a dobândi singur abilități valoroase. În această etapă, diagnosticarea durează mult mai puțin decât munca în sine, timp în care se efectuează înlocuirea uleiurilor de motor și alte asistențe pentru specialiștii tehnici.

Angajarea

În ciuda faptului că instituțiile de învățământ absolvă mulți specialiști în industria de service auto în fiecare an, cererea de mecanică auto continuă să crească în fiecare an. Acest lucru nu este surprinzător în vremea noastră, când o mașină a încetat de mult să mai fie un lux, dar a devenit un mijloc de transport confortabil.

Un atelier de service auto, un service auto mobil, un depozit auto sunt principalele locuri de muncă pentru meșteșugarii cu astfel de calificări. Pe drum se poate întâmpla orice incident neplăcut, mai ales în condițiile drumurilor noastre, care sunt departe de a fi ideale. Fiecare șofer s-a confruntat cel puțin o dată cu o perforare a anvelopei sau cu alte defecțiuni tehnice. În astfel de situații, montarea anvelopelor pe teren ajută foarte mult. De asemenea, un maestru de reparații auto poate obține un loc de muncă într-o companie care deține propriul parc de vehicule. Alegerea rămâne întotdeauna la specialist.

Specializări

Profesia de mecanic auto poate fi împărțită în specializări separate.

  • Un electrician auto depanează sistemul electric al unui vehicul. Electricitatea auto este modernizată și de la an la an devine din ce în ce mai dificil. Funcționarea și siguranța sunt direct legate de sisteme de bază precum alimentarea cu combustibil, ventilația și încălzirea, funcționarea iluminatului extern și alarmele.
  • Zugravul auto se ocupă în principal de lucrări cosmetice: vopsire, chit și tratare cu agenți anti-corozivi.
  • Tinichigiul efectuează reparații la caroserie dacă mașina a fost avariată într-un accident. Repară toate daunele vizibile.
  • Vulcanizatorul face anvelope din cauciuc prin procesul de vulcanizare și repară tuburile.
  • Motoristul rezolvă problemele inimii mașinii, responsabilă de funcționarea motorului.
  • Un mecanic-diagnostician efectuează diagnosticarea vehiculului și ajută la identificarea cauzei unei defecțiuni și recomandă un specialist care va ajuta la eliminarea defecțiunii. Selecția auto este, de asemenea, specializarea sa.

Nu ar trebui să te oprești după stăpânirea uneia dintre specializările de mai sus. Odată cu utilizarea pe scară largă a automatizării și electricității în mașinile moderne, cerințele profesionale pentru maestru sunt, de asemenea, în creștere. Tehnologiile de servicii se schimbă de la an la an.

Creșterea rangului

Un mecanic auto obișnuit nu este întotdeauna capabil să efectueze reparații auto cu o calitate înaltă. Datorită dezvoltării fulgerătoare a industriei auto, este pur și simplu necesar să fii la curent cu cele mai recente inovații și tehnologii de reparații. Și asta înseamnă să urmezi periodic cursuri pentru a îmbunătăți competențele, ceea ce va ajuta la actualizarea cunoștințelor existente. Acest lucru te va ajuta să urci pe scara corporativă și, în consecință, îți va afecta veniturile. Un maestru de 3-4 clase și mai sus poate aplica pentru o poziție bine plătită. Cu cât categoria este mai mare, cu atât sunt mai mari cerințele profesionale pentru un specialist.

Un specialist calificat din categoria a 3-a efectuează:

  1. Reparații mărcilor de automobile din categoria lor și din categorii inferioare;
  2. Elimină defecțiunile motorului;
  3. Reparații camioane;
  4. Diagnosticare auto.

Un mecanic auto din categoria a 4-a poate repara toate tipurile de vehicule și poate:

  1. Depana prin asamblarea și dezasamblarea componentelor complexe ale mașinii;
  2. Determină schemele nodurilor auto indiferent de model;
  3. Repară orice defecțiune constatată în timpul inspecției;
  4. Efectuează echilibrarea dinamică a pieselor rotative;
  5. Determină starea tehnică a mecanismelor după lucrările de reparație.

Principalele abilități ale masterului sunt determinate de categoria atribuită. Condițiile de pregătire depind direct de categoria dorită. Antrenamentul se poate face în etape. Adesea, după absolvirea facultății, tinerii profesioniști obțin un loc de muncă ca ucenici într-un service auto.

Dar pentru a crește în continuare și a avansa în această industrie, este nevoie de studii superioare. La absolvire, un specialist cu înaltă calificare are ocazia să conducă un atelier de service auto sau să-și deschidă propriul atelier. Există suficiente opțiuni de dezvoltare, așa că în acest caz totul depinde de specialist, de ambițiile și de hărnicia lui.

În concluzie

Așadar, profesia de mecanic auto este plină de multe ramuri, ceea ce înseamnă că fiecare poate găsi ceva pe placul său și se poate dezvolta în această direcție. După cum am menționat mai sus, există vopsitori auto, tinichigerii, mecanici de diagnosticare, mecanici, electricieni auto și alți meșteri. Fiecare dintre aceste specializări are o listă specifică de cunoștințe și abilități care trebuie îndeplinite.

Inițial, trebuie să urmezi cursuri sau să obții o educație de specialitate, să lucrezi ceva timp în ateliere de reparații auto și să obții experiența necesară. Apoi începi calea în carieră, îmbunătățindu-ți abilitățile și rangul. Pe viitor, poți lua în considerare un plan de afaceri pentru deschiderea propriului atelier de reparații auto.

Cu toate acestea, merită să ne amintim că, ca în orice profesie, acest domeniu are dezavantajele sale. Ziua de lucru a unui mecanic auto poate dura până la 12 ore. Aceasta este o muncă grea, obositoare, pentru care trebuie să fii pregătit atunci când alegi această profesie. Mecanicul auto trebuie să fie într-o formă fizică excelentă și să aibă rezistență.

Munca mecanicilor auto cu profil îngust, de regulă, este foarte apreciată și plătită. În Moldova mecanicii și electricienii excelenți, precum și vopsitorii de mașini pot câștiga până la 30 de mii de lei pe lună.

Aproape fiecare familie are o mașină, așa că munca unui mecanic auto nu își va pierde relevanța, ci doar invers. Pe măsură ce numărul de mașini crește, crește și cererea de meșteri.

Citeşte mai mult

Începe să câștigi chiar acum

Alegeți oricare dintre cele 340 de categorii de pe site-ul nostru
și profită de posibilitățile platformei noastre chiar acum
Crează un cont
Acest site folosește cookies. Prin continuarea navigării, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.